اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
آزبستطبق پایشهای به عمل آمده در استان فارس هیچ تولیدکننده ای در حوزه محصولات آزبستی فعال نیست و محیط زیست استان در حوزه ممنوعیت تولید محصولات آزبستی نظارتهای دائمی را اعمال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آزبست نام گروهی از ترکیبهای معدنی منیزیم و سیلیسیوم است که در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ پیدا می شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار می‌روند.

آزبستها به طور معمول در محصولاتی نظیر لوله های سیمانی و قطعات پوششی سقفی، افزودن سطح مقاومت لنتهای ترمز و کلاچ مقابل سایش و... مصرف دارد و مهمترین محصولات آزبست نیز شامل مواردی نظیر لنت ترمز، واشرها، لباسهای نسوز،  لوله‌های آزبست سیمانی و صنایع دیگر است.

در این رهگذر آزبست طبق یافته های علمی در محیط زیست آسیبهای جدی برجای می گذارد که بیماریهایی نظیر سرطان ازجمله تاثیرات آن است و طبق قوانین موجود تولید محصولات آزبستی در سطح کشور با ممنوعیت مواجه است.

طی مدت اخیر مسائلی در خصوص وجود محصولات آزبستی در شیراز و تاثیرات آلایندگی آن در هوای این شهر مطرح شده است.

 

آزبست

این در حالی است که مدیر کل محیط زیست استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براساس آمار و اطلاعات ماخوذه در سطح استان فارس و شهر شيراز هيچگونه واحد صنعتي توليد كننده محصولات آزبستي وجود ندارد .

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ادامه داد: محیط زیست و مجموعه های بهداشتی به صورت مستمر نظارت خود را دارند.

وی گفت: محیط زیست استان فارس نیز در این خصوص پایشهای تخصصی لازم را در واحدهای صنعتی انجام می دهد.

مدیر کل محیط زیست فارس در ادامه تاکید کرد: محیط زیست استان فارس در این راستا به شدت با واحدهایی که محصلات آزبستی تولید کنند برخورد می کند.

ابراهیمی کارنامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته ممکن است در برخی از محصولات نیز از آزبست استفاده شده باشد که ممکن است محصولاتی باشد که از قبل تولید شده بودند یا در محصولات وارد شده به استان فارس وجود داشته اند اما اکنون در استان فارس واحد تولیدکننده محصولات آزبستی وجود ندارد.

طی مدت اخیر شایع شده که محصولات آزبستی  از لحاظ پزشکی تاثیرات مختلفی را بر روی  شهروندان ایجاد کرده اند که در این خصوص هنوز از لحاظ علمی تحقیقی انجام نشده و بر این اساس نمی توان این شایعات را مبتنی بر یافته های علمی دانست.

در این رهگذر دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمانهای بهداشتی می توانند مطالعات پژوهشی را آغاز کنند تا میزان اثرات این محصولات بر روی شهروندان مورد تحلیل علمی قرار گیرد.

 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳

مطالب مرتبط :

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 20 دی 1393برچسب:آزبست,سرطان,لنت,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.